صفحه اخبار

موتور سیکلت برقی

موتور سیکلت برقی به عنوان موتور سیکلت که با انرژی پاک الکتریکی حرکت می کند، همواره مورد توجه جوامع مخصوصا جوامع صنعتی بوده است.


برای استفاده روز افزون از این وسیله دلایل مختلفی را می توان بر شمرد چون:

1. پاک بودن این وسیله و عدم آلودگی هوا : آنگونه که مطابق بررسیهای گوناگون مشخص شده است که این وسیله حداکثر 3% آلودگی موتور سیکلت های احتراقی را تولید می کند و حدود 97% نسبت به آنها پاک تر است.

2. توانایی تولید حداکثر توان، سرعت و گشتاور: با پیشرفت تکنولوژی در زمینه تولید باتریهایی با ظرفیت بالاتر و همچنین موتورهای الکتریکی قوی تر امکان رسیدن به بالاترین توانها و سرعتها ایجاد شده است.

3. استفاده از سوخت ارزان تر و پاک تر: موتورسیکلت برقی از انرژی الکتریکی که به مراتب ارزان تر و پاک تر از سوخت های فسیلی است، تولید می گردد. همچنین انرژی الکتریکی خود از روشهایی که همگی دوستدار محیط زیست هستند همچون نیروگاه های آبی، نیروگاه های هسته ای پاک و ... بدست می آید.

4. هرینه کمتر تولید و نگهداری: یکی از مهمترین مزایای این موتورها نسبت به موتورهای احتراقی نیاز کمتر به تعمیرات و نگهداری است، بطوریکه برخلاف موتور سیکلتهای احتراقی که نیازمند برنامه ریزی منظم نگهداری (همچون تعویض فیلترها، شمعها و ...) هستند این موتورها نیازی به این گونه برنامه های تعمیرات پیشگیرانه نیستند.

اما نگاهی اجمالی به تاریخچه این موتورها: برای اولین بار در سال 1895 مهندس اگدن بولتون از ایالت اوهایو آمریکا این وسیله را با نام دوچرخه برقی با شماتیکی بسیار ساده ابداع نمود. یکسال بعد یعنی 1896 شرکت انگلیسی دوچرخه سازی هامبر اولین مدل صنعتی این وسیله را در نمایشگاه لندن پرده برداری نمود. در سال 1911  در مجله معتبر آمریکایی  Popular Mechanics از طرحی پرده برداری شد که قادر بود با یکبار شارژ باتری مسافت 160 کیلومتر را طی کند. پیشرفتها در سالهای بعد ادامه یافت اما تحول اساسی در این وسیله پس از اتمام جنگ جهانی دوم رخ داد. پس از پایان جنگ و بحران افزایش قیمت سوختهای فسیلی در آمریکا شرکت مارک تیر در سال 1946 بسرعت روی افزایش کارایی این موتورها فعالیت نمود. از دیگر فعالیتهای اساسی در حوزه پیشرفت این موتورها می توان به سالهای 1967، 1974 و 1975 اشاره نمود که طی آنها به مساله افزایش سرعت این موتورها توجه گردید در سال 1975 موتور سیکلت برقی توانست سرعت 266.165 km/h را ثبت کند. در سالهای مابین 1980 تا 2000 مساله اصلی افزایش ظرفیت باتریها و همچنین کاهش وزن آنها بود که در این راه باتریهای نیکل- کادمیم در سال 2000 برای موتور سیکلت برقی ابداع شد. پس از سال 2000 چالش اصلی کمپانی های سازنده رقابت بر سر افزایش راندمان با در نظر گرفتن حداقل قیمت تمام شده بوده است که البته این رقابت هنوز هم ادامه دارد. در این دوران افزایش راندمان با بکار گیری کنترلر های مدرن که قابلیت تولید توان احیا شده از سیستم ترمز را دارند مطرح بوده است و در واقع جنگ اصلی در حوزه مدیریت مصرف باتری در جریان است که البته فاکتور قیمت تمام شده موتور نیز نقش بسیارپر رنگی در این رقابت برعهده دارد. در سال 2014 کمپانی Lightning قوی ترین و سریع ترین مدل خود با نام LS-218 را پرده برداری نمود که با بهره گیری از موتور بسیار قوی 200 hp توانست به سرعت 350 km/h برسد.

 

  • نویسنده : مرجان کیفری
    • امتیاز :
    • 3
    • 0
  • تاریخ انتشار : 1395/07/08
  • تعداد مشاهده : 816 بار
جملات قصار
گيرم پدر تو بود فاضل ، از فضل پدر تو را چه حاصل. مثل ايراني